HOYA spelades
in digitalt under perioden mars 2000 - februari 2001. Det var meningen att
Bernard Löhr (från inspelningen av Den Inre Vägen) skulle
vara ljudtekniker även på HOYA, men han var så uppbokad
att vi till slut insåg, att om vi ville spela in skivan inom överskådlig
tid, fick vi börja söka efter någon annan. Och ljudteknikern
dök upp på ett något oväntat sätt.
Det var när
Bosse Westman satt i bilen och slölyssnade på radion, som de
spelade en skiva med ett så fantastiskt bra ljud, att Bosse hajade
till. Bosse ringde mig, jag ringde till radion och fick namnet till körledaren
och av honom namn och telefonnr till teknikern; Lars Nilsson i Göteborg.
När Bosse talat med honom och jag hade fått höra skivan
de spelat på radion, var vi rörande ense om att vi hittat vår
ljudtekniker.
Med Lasse följde nya möjligheter. Han jobbade ofta mobilt, vilket
innebar att vi kunde i princip spela in var som helst. Vilket vi också
gjorde. Vi spelade t ex in alla afrikanska slagverk hemma på min gård,
i min mors sommarstuga, i hennes vardagsrum och kök. Inspelningsutrustningen
stod uppställd i sovrummet. Och kören spelades in i den underbara
Maria Kyrka i Skogås utanför Stockholm.
Dessutom spelade vi in digitalt på hårddisk, vilket innebar
ett lite nytt sätt för mig att arbeta på, jämfört
med tidigare inspelningar då jag har spelat in hela kompet på
en gång. Därefter har vi gjort pålägg om det har behövts.
Inför HOYA-inspelningen träffades Bosse, Kristina Aspeqvist (afrikanska
slagverk) och jag och snackade igenom sväng och uppbyggnad. Kristina
var med redan vid uruppförandet av HOYA och hon, Bosse och jag samarbetade
när HOYA skulle uppföras på nytt, så alla var väl
bekanta med materialet.
Tyvärr fick Kristina tinnitus sommaren 1999
och vi visste inte om hon skulle kunna genomföra inspelningen. Men
med kraftiga öronproppar och mycken vila mellan sessionerna så
gick det bra.
Bosse arrangerade och spelade in bakgrunderna hemma på sin dator.
Kristina la på sina slagverk under en inspelningsrunda. Vid nästa
inspelning gjordes all kör. Gången därpå sjöng
jag in solosången. Sedan kom flöjt, didgeridoo, akustisk gitarr
och slutligen lite kontrabas.
Själva mixarbetet funkade annorlunda också. Då var vi i
Göteborg i Lasses studio. Först gjorde vi en grovmix, som Lasse
sedan brände ner på CD och skickade till oss.
Vi lyssnade, skrev
ner och resonerade igenom allt vi tyckte skulle ändras och så
åkte vi ner på en ny runda, ny CD och nya kommentarer. Och så
blev det en ny mix-runda, ny CD och nya kommentarer. osv osv
Om man inte har en deadline, när skivan ska släppas (vilket vi
inte hade) kan det sättet att mixa lätt dra ut på tiden.
Det har dock sina fördelar. Man hinner tänka efter, lyssna fler
gånger, på olika CD-spelare, i olika typer av stereo-anläggningar,
innan man bestämmer sig för vad man egentligen tycker.
Men det
är lätt att fastna i detaljerna och förlora helheten. Bosse
och jag lyssnar från olika utgångspunkt och vi kompletterar
varandra på ett bra sätt. Han är mycket mer noga än
jag och har en osviklig förmåga att hitta alla svagheter i mixen.
Fast jag mot slutet var så otålig att det kändes som om
jag stod och hoppade på stället (Det måste bli klart någon
gång!), insåg jag samtidigt att det är de där små,
små detaljerna som gör'et.
Med detta arbetssätt hann vi
med att göra de ändringar som man annars brukat prata om efter
att mixen redan är klar och skivan utgiven. Samarbetet har fungerat jättebra och det har varit en mycket rolig
inspelning. Malou Berg
25 april 2001 | 

 |