DEN INRE VÄGEN - OM INSPELNINGEN - << Tillbaka
Det kunde verkligen ha börjat bättre.. Allt var planerat
i god tid. Ljudtekniker var bokad på hösten och inspelningen
skulle vara på våren året därpå. Studion hade
ljudteknikern valt ut och bokat. Själv hade jag aldrig varit där.
Tyvärr kan man kanske säga så här efteråt. Den
var nämligen i bedrövligt skick.
Men låt oss ta en sak i taget.. Teknikern fick ett oemotståndligt
lockande anbud, hoppade av i sista sekunden och lämnade mig utan att
ordna ersättare.
Producenten Bosse Westman och jag fick kasta oss på telefonerna och
ringde och ringde och ringde och försökte på alla sätt
pussla ihop allas scheman, så att också vi skulle få en
tekniker på inspelningen. Det var ju så kort varsel och alla
var redan uppbokade. Efter mycket lock och pock lyckades vi ordna med tekniker
de 2 första inspelningsdagarna. Sedan var vi utan. Så kommer
vi då till studion den första inspelningsdagen..
Där möts vi av en muttrande pianotekniker som försöker
laga den nergångna och trasiga flygeln och vi fick vackert vänta
ett bra tag. När vi väl kom in i studion och försöker
få ordning på det glappande ljudet och den mycket begränsade
medhörningen (ljud-delen var milt sagt i stort behov av en rejäl
renovering) vänder sig Anders Ekdahl till mig och säger att på
den här flygeln kommer vi inte att kunna spela in. Den är i alldeles
för dåligt skick. Anders tillhör den kategori människor
som jag ytterst sällan hört klaga på något. När
han säger att det inte går, då är det omöjligt.
Vad skulle jag göra? Där stod jag, utan ordinarie tekniker i en
studio bokad för 14 dagar som vi inte kunde använda, med 4 kompmusiker,
en stråkkvartett, solister och producent och såg hur alla mina
pengar rann i en strid ström genom mina fingrar, utan att kunna göra
något åt det. Att man inte fick hjärtattack då är
en gåta. Som tur var, hade jag Bosse som producent. Den mannen har
en inbakad solstråle i sitt bröst. Han höll humöret
uppe på oss alla. Vi ringde som tokar till olika studios och lyckades
till slut få tag i en som var ledig just den dagen. När halva
dagen hade gått, kom vi in på Polar och kunde påbörja
inspelningen. Nästa dag var Polar bokad, men OAL ledig och vi kunde
vara där.
På kvällarna satt Bosse och jag och ringde runt efter tekniker
till nästa dag. Och kollade studios. Denna osäkerhetsfaktor att
inte veta var man skulle hålla hus nästa dag och vem som skulle
spela in, var påfrestande. Jag var ju både skivbolag och artist
och upphovsman i en och samma person. Allt måste jag ta tag i och
besluta om. Att vara på Polar var en gudagåva, om än en
dyr sådan. Där fanns kunnig och vänlig personal, ett lugn
och en professionalism som var en lisa för min något sargade
själ. Den tredje dagen kom vi tillbaka till Polar och sedan ville jag
absolut inte vara någon annanstans och så fick det bli. Det
var på Polar jag stötte ihop med teknikern Bernard Löhr,
som så småningom kunde ta huvudansvaret för inspelningen
av Den Inre Vägen. Och i och med det kunde vi koncentrera oss på
själva inspelningen...
Inspelningen av Den Inre Vägen blev dyr, mycket dyrare än jag
hade räknat med, men jag behövde i alla fall inte betala de 14
dagarna jag hade bokat i studion som vi sedan inte kunde spela in i. De
hade kunnat kräva betalning trots att den var i uselt skick. (Jag hade
ju trots allt bokat studion.) De gjorde inte det, vilket är hedrande
för dem.
Malou Berg
feb 1999 |