CABARETTIDEN |
Cabaré
Cafe Cobra (från vänster) Marlou Mönnig, Anita Prytz och
jag satte upp en tjejcabaré som vi kallade för Café
Cobra. Den gick för fulla hus i Stockholm 1980-81 och blev mycket
uppmärksammad i media och cabarén spelades in och visades
i TV. Alla medverkande var av honkön, musiker och tekniker och artister.
Det var en lärorik period och både inspirerande och utmanande
för mig. Jag skrev mycket av materialet. Och vi hade även nummer
som vi improviserade fram på scenen. (Vilket var jättekul men
svårt..) |
 |
 |
"Bara Jaaaag
är den jag tänder på.."
Vi öppnade Cafe Cobras cabaré med ego-numret, med textvarianter
på gamla kända dängor.. där fick vi ta ut svängarna
ordentligt. Vi stångade oss fram till mitten av scenen, här
har jag just fått mitt ögonblick i strålkastarljuset,
medan Anita inväntar en blotta, som hon kan ta tag i för att
själv stå i centrum.
Som alltid i den typ av cabaré som vi ägnade oss åt,
så var vi måttlösa och överdrivna och hejdlösa,
tog ut svängarna så långt det bara gick.. härligt
på många sätt. Och vad säger Du om kläderna?
Jag är invirad i en spetsgardin, toppad med en badmössa med
plastkörsbär på huvudet, Anita har en jättelik bebis-mössa
och en stooor-prickig pyjamas, eftersom hon var dalmatiner i ett annat
nummer. Tänk va man kan använda att klä sig med, om man
vill.. Kajsa Varg-attityden var härligt befriande. |
Invitation
to the blues..
Vilken underbar låt Tom Waits skrivit. Jag älskade att sjunga
den. För att få en riktigt rökig aftermidnight-feeling
skulle jag röka, eller rättare sagt, skicka upp rök i spotlightljuset.
Och dricka whiskey eller dyl (ja Du vet väl att allt sånt på
scen, består av te.. ingen sprit där inte) Och det var tur
det, för jag varken drack eller rökte. Att blåsa ut rökringar
kan man göra utan att dra ner rök i lungorna.
Och sminkningen var, liksom allt annat i cabarén rejält överdriven.
Lösögonfransar räckte inte till, utan man målade
extra ögonfransar direkt på huden, långa och tjocka var
de. Inte så tjusigt, men kuuuul.. |
 |
 |
Jaa, här är de, våra
musiker i Café Cobra cabaré-orkester!
Från vänster ser Du Irene Andersson, piano, Lotta Hasselqvist,
bas, Inger Johnsson-Smith, elgitarr och Marita Brodin, trummor. Marita brukade
ha ett trumsolo, som skakade väggarna i hela lokalen.. Jisses vad hon
kunde trycka på. Det var inte så vanligt då bland kvinnliga
trummisar, att ha ett sådant enormt tryck. Men Marita hade det! |
Vilka idéer vi hade i Café Cobra. Det handlade ytterst sällan om att det skulle vara snyggt eller tjusigt. Men kul var det alltsomoftast. Om du tittar lite noggrannare, så ser du kanske att tyget fram på klänningen är format som en butelj, en flaska. Och jag sjöng den ledsna och förtvivlade låten "Jag dricker igen". Tydligt va?! På sidorna om buteljtyget var det bara nät.. Uj ingen försiktighet här inte. Det var bara att brassa på. |
 |
 |
Åh! Här har vi Café Cobras improviserade nummer "Ockulta Hörnan". Vansinnigt och utflippat och skitkul! Det var fullständigt hysteriskt och ibland var det så överväldigande kul att vi inte kunde hålla oss för skratt själva. Anita var ett medium som pratade med allt, stolar bord och vad än som kom upp i hennes huvud. Jag var programledare, med förkärlek för kameran och Marlou var någon slags expert. det där varierade från gång till gång. Kolla särskilt in vår genomtänkta klädsel, beige stretchoveraller, förutom jag som bar min Schlagerfestivalklänning (är man programledare så är man!) och så flintskalle ovanpå det. Vi bildade skola, egensinne i kombination med leklust = Café Cobra! ssssssss |
Greta
och jag hade en kul uppfattning om klädernas betydelse.. Uppfostrade
som vi var i den Fattighuscabaréns anda som säger att man
tager vad man haver, kan man nog säga att vi levde upp till den föresatsen
till punkt och pricka..hihi. Jag har något gammalt och trasigt (alltid
helt rätt med lite hål här och där. I vilket fall
gjorde det inget om det var trasigt.) linne på mig. Över det
en lite sjaskig blus med leopardmönster och ett gammalt bälte
som legat och skräpat någonstans. Toppa det hela med boa och
fjädrar, så var utstyrseln klar. Det här förhållningssättet
till kläder tilltalar mig. Det blir inte särskilt tjusigt, men
alltid personligt. |
 |
 |
Här
sjunger jag en sång som jag skrivit tillsammans med Bengt Carlsson
"Jag dricker igen". Det kan tyckas konstigt att jag kunde sjunga
en sån låt, jag som inte drack själv. Men att känna
begär efter något, som man inte kan vara utan, det kunde jag
relatera till. Jag vet också hur ett begär känns i kroppen.
Sen spelar det mindre roll om begäret är efter sötsaker,
sex eller alkohol. Klänningen jag har på mig, ser ut som en
flaska.. himla käck idé, inte sant?! Stämningsfullt foto
av Barbro Paulsson. |
Här
är jag på Cabaré Flygande Maran i Göteborg. Greta
och jag pendlade mellan Fattighuscabarén i stockholm Flygande Maran
i Göteborg. Vi kände oss härligt upptagna och eftersökta!
Lyft fram det som är vackert eller maffigt eller häftigt är
en annan av cabaréns grundtankar och alltid hade jag våldsamma
urringningar (har man stora bröst så har man och då ska
det märkas) även om den här var mycket återhållsam
jämförelsevis.. Ibland var urringningen så djup att brösten
hoppade ur. Vilket genast väckte publiken ifall den hade slöat
till.. Och väcka och skaka om, det ville man ju gärna göra.
Och var det tal om att någon av oss skulle sätta sig i knät
på en karl ur publiken, så gissa vem som valdes.. det var
allt jag det. Jag, som vägde mest.. jisses.. vad fick inte den stackars
publiken stå ut med ?? Och kolla in min peruk, visst är den
tjuuuusig?! Om Du klickar på bilden, så får Du även
se Bongo! Han var konferencier inte bara på Fattighuset utan även
på Flygande Maran. Ingen kunde som han prata kvalificerat nonsens
hur länge som helst. Bongo blandade hej vilt, en underbar galenskap
med stor värme och närvaro. Han hade ofta en lång harang
om vad cabaré kunde vara och jag förundrades alltid över
hans fantastiska associationsförmåga, som var helt sanslös
och samtidigt så charmig. Åh Bongo, det finns ingen som är
som Du, Du är oemotståndlig!! |
 |
 |
Cabaretklädsel - det man jobbar med, färgar av sig på allt. Mina kläder är typexempel på det. Den där
prickiga bodyn har jag fortfarande kvar. Jag älskar prickigt. |