AMAONA - OM SÅNGERNA - << Tillbaka
E Mano Kie (Glorious Morning)
Den första sång jag skrev för AmaOna, den första låt vi spelade in, den första vi mixade och självfallet den första på plattan. Nr 1 helt enkelt. Jag hade kontakt med en brittisk textförfattare som skulle skriva text till E Mano Kie, men så kollapsade hela hennes liv och hon släppte allt skrivande. Susanne Wigforss skrev sedan en fantastiskt fin text som fångar känslan i melodin. Verserna på engelska och refrängen på plejadiska, fungerar perfekt.
Sa jag att det var den första AmaOna-texten Susanne skrev oxå??..
Echo
Det är kul med körer, körer som går omlott, mot varann, bredvid varann. Kul också att bygga dessa kör-sjok ihop med Caecilie och Ida. Vi bytte stämmor
hej vilt när vi dubbade, hit och dit, tills vi blev alldeles prilliga, men roligt var det hela tiden. På slutet kom Jenny in och limmade ihop där det blivit för
spretigt. Echo finns sedan hösten 2007 med på Universeums 'Dig It'-utställning, på en mixervägg, där besökaren kan lyssna på de olika kanalerna
separat.
AmaOna Mia Lead Me Home
Vi ska ha säckpipa i solot sa jag och Lasse tyckte att det var en bra idé. Säckpipan har väldigt starkt ljud, jag höll på att förgås av kraften
i pipan och höll mig utanför studion. Sven pumpade igång pipan och först därefter tryckte Lasse på inspelningsknappen. Det är också första
gången i hela Plejadsviten, som jag har manliga körsångare med. 'Gräv där Du står' brukar man säga och det gjorde jag. Lasse (ljudteknikern), Hans
(violinisten) och Stefan (dragspelaren) visade sig inte bara sjunga himla fint, deras röster passade också jättebra ihop! Jag flyter iväg på deras röster,
när de börjar sjunga.
Happy Feet Song (Oolala)
Happy Feet Song skulle från början ha varit med på HOYA, men producenten tyckte att den föll lite utanför ramen. Dessutom hade den svensk text. Nu är den
på engelska och har ett skönt, lyckligt sväng, som alltid får mig på gott humör. Konståkningsförbundets VM-kommitté tände på
Happy Feet Song och de valde att ha med och spela sången varje dag i arenan under Konståknings-VM i Göteborg 2008. (jag har spelat in den svenska versionen 'Min like (Oolala)'
som följer med som bonuslåt i boxen 'The Pleiadian Suite')
Wondrous Life
Susanne och min upplevelse av melodin gick isär. Hennes text är ett jubel över Livet, min melodi är full av längtan efter mera glädje, ljus och kärlek.
Kändes märkligt först att kombinera dessa båda, men nu kan jag se att musiken ger en svärta till jublet, en smärtsammare undertext.
'Släpp ut all Din vildsinta och hejdlösa längtan' sa jag till Hans. 'Nja, jag vet inte om jag har en sån vildsint..' funderade Hans och spelade så att tapeterna
fladdrade! Se det var en riktigt fiol-spelare det!
Selam Selamo (Sea Of Love)
Den här sången är dedikerad till Den Uråldriga i Innle Lake, Burma. Jag mötte henne på en resa, när jag sjöng fritt medan vi färdades över
vattnet. Det var en mäktig upplevelse. Hon var vördnadsbjudande och samtidigt så livlig och lekfull, med glimten i ögat.
AmaOnas element är vatten och mest tydligt är det i Selam Selamo, där även ljudet från min källsjö Snäcksjön finns med.
Emmonaia
Arbetstiteln var 'Hemligheten' och jag ville använda det i texten, så jag gömde en del ord bland plejadiskan. Himla kul. Mina barns namn och mitt finns där, lite från
HOYA och OMINE också. Att arbeta med plejadiskan har blivit lättare och lättare sedan språket 'flyttat in' i mig. Nu känner jag när det är rätt och
behöver inte fråga inåt, eller gå in i meditation för att få svar.
Oo Wakana (Perfect Is The Moment)
Vi hade stora svårigheter att få till den här sången. Efter att ha brottats med den, la vi den åt sidan och gick vidare till en annan låt. När vi
bestämde att inspelningen skulle göras om, var Xavier, Jörgen och Lars i studion för att göra pålägg. Och så spelade vi in den på nytt med dem.
Läget var ett annat, den fick ett coolare och gungigare sväng och det gick hur lätt som helst.
Song Song
Den här låten satte mig på spåret, det var den som gav mig idén som AmaOna bygger på, att blanda min plejadiska med Susannes engelska texter. Jag märkte
att de båda språken gifte sig, fungerade bra ihop. Susanne plockade dessutom in en hawaiiansk fras 'Me aloha maluhia' vilket betyder 'med frid och kärlek'. Song Song arrades
först i en Melodifestival-version, men när jag sedan kände att den skulle vara med på AmaOna, spelades den in på nytt.
Ayah Nomi
Det är som en sång till mig själv och alla andra i ögonblick när man känner sig svag, rädd och modlös, bävar inför en okänd situation.
Tvekar, stannar, mitt i steget. Ayah Nomi sjunger till tröst 'Våga ändå. Allt är väl, Du är älskad. Du är inte ensam. Våga ändå.'
Jörgens gitarrfills rör mig in i själen. Och hör de höga stilla dragspelstonerna på slutet.. ååh så sublimt han spelar.
HeartSong (Aya Oniame)
var bland de första sångerna som skrevs för AmaOna. Hmmmm, vad är det här för folkmusik-stuk undrade jag.. tack vare den lilla touchen av folkmusik så
fick jag idén att ha med dragspel och fiol. Och fick upp ögonen för dessa instrument. Himmel vad det svänger om dem.
Promise In The Air
Jag skrev melodin i samband med den stora tsunamin i Asien för några år sedan. Arbetsnamnet var 'Öppning' och trots titeln så avslutade den varje konsert.
När kören sjunger Aaaaa under B-partiet, då ryser jag i hela kroppen och allt hår ställer sig rakt upp. För mig är den som en mäktig, fridfull och
omslutande våg av hopp och tillit bortom allt.
Malou Berg
15 augusti 2008
|