Sångerna
part 1 (CD 1)
- Alo Alo Aloe
- Ama Eyo
- Amae Onae
- Halamba
- Anowa
part 2 (CD 2)
- Noma Noma
- Emio
- Stilla Min Själ
- Ey Ama (Stella)
- Ma Feh
part 3 (CD 3)
- Oni Ana
- Oo Ayå (The Angel Theme)
- Wake Oma (Katsina The Dancing Mountain)
- Owama Teo
- Yana Yana (The Mother Stone)
total speltid: 2 timmar 42 minuter
Om LjusSångerna
En efter en flödade de underbara LjusSångerna in i mitt liv. En sång kunde anlända varsomhelst, närsomhelst, hursomhelst – och gjorde det också. Var jag ute med hunden, vandrade i skogen, i vattnet, på cykelturen, i poolen, i bilen, uppe i bergen, ensam eller bland massor av folk. Då kom den! Opassande eller ej, så knackade den mig på axeln, pockade på min uppmärksamhet och sjöng i mig ända tills jag spelade in melodin på min mobil. Först då släppte den greppet och jag kunde fortsätta med det jag pysslade med innan.
Min uppgift tycktes enkel, ta emot varje sång, klä den i en lämplig musikalisk dräkt, spela in och sedan ge ut den. Medan en del LjusSånger är milda, stillsamma Väsen som omfamnar mig, mina idéer och uppslag, dundrar andra in, ändrar, styr och ställer in i minsta detalj, ända fram till slutmix. Om en LjusSång och jag är oense om en detalj så är det jag som får ge mig. Varje gång. LjusSången får alltid som den vill. Gemensamt för alla LjusSånger – och där är vi rörande överens – är att de älskar sångröster. Det ska vara många röster och gärna ännu fler röster. Som sjunger med varann, mot varann och omlott. Ös på bara! Och LjusSångerna fick som de ville. Något annat är inte tänkbart.
Det Fantasifulla Språket
Det började som en kul grej när jag komponerade sångerna till mitt album HOYA – det första albumet med mitt fantasispråk, Plejadiska. Jag bytte ut vanlig text mot ljud som låg bra i munnen, ljud som var sköna att sjunga. Sedan utvecklades ljuden till ord och orden till meningar. Och så föddes ett språk, liksom av sig själv. Jag hade ingen tanke på att skapa ett nytt språk – och gjorde det inte heller. Språket byggde sig ett bo i mig och utvecklade sig sedan helt på egen hand. Jag följde bara med i flödet, förundrad och förtjust. Det är ett fantasifullt känslospråk fyllt av ord utan specifik betydelse. Den som lyssnar – eller sjunger – kan skapa sina egna bilder och en känsla av vad texten handlar om. Eller kanske bara vila i sångerna och låta orden gunga fram som de vill …
LjusSångerna är långa. Tempot långsamt. Formen är enkel. Varje sångs tema upprepas för att vi ska hinna lära oss sången medan vi lyssnar på den.
De många och ibland långa instrumentala partierna, ger vila och reflektion. En stunds paus, som en lång utandning mellan sångpartierna.
Melodierna är enkla att lära sig och orden – fastän det är ett fantasispråk – är lätta att sjunga med i. Med mjuka körstämmor som slingrar sig med och runt melodistämman som förgyller allt. Det ska vara härligt att sjunga… enkelt och kul.
LjusSångerna tycker om att vi sjunger dem! Gärna tillsammans med andra, de blir som starkast då. Att sväva omkring i dem, gunga med i dem och låta tonerna susa runt. Att släppa rösten fri! Njuta av den inneboende egna kraften.
Joy to the world!!
Medverkande
MUSIKER
Malou Berg, Sång solist och kör
Thomas Hellsten Piano, keyboards, dragspel, harmonica
Manuel Iman Gitarr, ukulele
Lars Danielsson Kontrabas, cello
Xavier Desandre Navarre, Slagverk, Tibetanska och Kristall skålar
Lars Nilsson, Flugelhorn, Kör
Derya Türkan, Kemenche
Hans Kennemark, Fiol
Hanna Wanngård, Kör
Jenny Nilsson, Kör
Therese Andersson, Kör
Matilda Brolin, Kör på Yana Yana
Inez Kontio, Kör på Yana Yana
The Swedish Female Choir, Kör
Jonsereds Church Choir, Kör
Ymna Church Choir, Kör
Nature ambience: Dennis Filatov och Inez Kontio, Ghostwood Empire
Musik & Plejadisk text: Malou Berg
Svensk text (på ”Stilla Min Själ”): Malou Berg
Kör arrangemang: Malou Berg
Inspelat 2016-2023 på Nilento Studios i Göteborg, Sverige
Inspelningsproducent/tekniker: Lars Nilsson
Assisterande inspelningstekniker: Michael Dahlvid
Kören spelades in i Jonsered Kyrka, Göteborg
Inspelningsproducent: Lars Nilsson
Inspelningstekniker: Michael Dahlvid
Tilläggsinspelning på Snäcksjön
Inspelningstekniker: Dennis Filatov, extra kör på Yana Yana
Editerad av Michael Dahlvid och Lars Nilsson
Mix och master: Lars Nilsson, Nilento Studios
Secreterare/contractor: Jenny Nilsson
Producerat av Lars Nilsson och Malou Berg
Musikförlag: Malou Mountain Music AB / Stiggy Music & Management AB
Foto av Malou på omslaget: Elisabeth Landberger
Foto av Malou och Illustrationer i CD-boken: Barbro Paulsson Weaver
Graphic Design: Anders Bühlund, Forma
Kontact: Stefan Egmar, Stiggy Music & Management AB
stefan @ stiggymusic.com
Malou Berg, lightsongs @ malou.se
P & © 2023 Malou Mountain Music AB.
MACD-230
Press
LightSongs (3CD, Malou Mountain Music AB)
Efter att ha tillbringat ett antal år i gospelvärlden började Malou Berg för 25 år sedan göra en annan sorts musik. Musik i en mer svårbenämnd genre, som i Grammis-sammanhang nog skulle hamna under ”öppen kategori”.
Hon upptäckte efter att tag att hon börjat sjunga ord som inte fanns, som bara kom till henne eftersom de passade musiken. Snart insåg hon att hon hade börjat utveckla ett eget sångspråk, plejadiska, som gjorde texterna lika universella som musiken.
Den elegant designade trippel-cd:n ”Lightsongs” – 15 låtar, nära tre timmars musik – utgör det nionde albumet i Plejadsviten, som alltså har växt fram under 25 års tid.
Musiken kan betecknas som både avstressande, meditativ och rogivande. Det innebär inte att den bör förväxlas med de slentrianmässigt hopsatta ”new age”-utgivningar med klyschiga syntmattor som det finns tretton på dussinet av.
Här handlar det om en betydligt mer organisk musik. Kvalitet. Malou sjunger med självklar själ, närvaro och auktoritet. Röster vävs samman med varandra och med de övriga instrumenten, bildar en sömlös helhet. Ett stort antal skickliga instrumentalister ur olika genrer bidrar till en levande och luftig ljudbild. Resultatet är nyanserad musik, som tål att lyssnas aktivt på – också. Blundar du, är det nästan omöjligt att inte se bilder.
I en tid av musikalisk snabbmat framstår Malou långa, långsamma och suggestiva stycken som ”slow cooking”. Den här musiken rusar inte fram och skriker en i ansiktet för att få uppmärksamhet. Snarare lockar den in lyssnaren i ett lugn, där stress och brådska har ersatts av skönhet, vila och ljus, där allt får ta sin lilla tid, men ger desto mer.
Med en så omfattade utgåva som en trippel-cd är det svårt att lyfta fram enstaka favoritspår – allt bildar en helhet och sångerna skapar tillsammans en sorts synergieffekt, där de lyfter varandra.
Att Malous LjusSånger har väckt stort intresse i Asien i allmänhet, och Kina i synnerhet, är lätt att förstå. Här finns en dimension som går bortom det vi kan sätta ord på.
Skulle jag sammanfatta vad jag känner i en enkel mening, blir det följande: Jag mår bra av att lyssna på LightSongs.
Anders Lundquist, musikskribent